Úvod do VGC: 2. Základní mechaniky

Jsi úplný nováček, co se kompetitivního hraní týče? Rád bys hrál pokemony proti nejlepším hráčům světa? Tento článek ti poradí, jak začít a vysvětlí základní mechaniky hraní pokemonů na profesionální úrovni.

Volně přeloženo podle anglického návodu @TamtamVGC. Originální článek v angličtině si můžete přečíst zde.

Odkazy na jednotlivé články

Část 2. –  Základní mechaniky

(Pokud už jsi hrál kompetitivně pokémony na Smogonu či někde jinde, většina obsahu bude pro tebe známá. Přesto doporučuji přečíst sekce 2.9, 2.10, 2.11 a 2.12)

Přestože na první pohled mohou pokemoni vypadat jako jednoduchá hra, s každým jedincem se váže ohromné množství komplexity. V této části si rozebereme každou z těchto mechanik.

2.1 Typy

Už při hraní single playeru jsou v brzké chvíli ukázány typy jako důležitá vlastnost, dělající pokemony jedinečnými, a navíc musím podotknout, že všechny typy si ve vlastnostech nejsou rovné: například pokemoni ocelového typu (Steel) mají odolnost vůči více typům a může tak být těžké prolomit jejich obrany. Přestože nové hry hráčům ukazují, které útoky jsou super efektivní, a které naopak málo či vůbec, zapamatování si celé tabulky efektivit je nutnost pro kompetitivní hráče. Pokud ji ještě neumíš, je čas se ji naučit!

Tabulka efektivity typů. Tu prostě musíš znát!

2.2 Útoky, STAB a Hax

Jak si jistě všimnete během procházení hry v single-playeru, každý pokemon má charakteristický tzv. moovepool, neboli počet útoků, které se může naučit. Pamatovat si však může pouze 4 najednou. Každý útok má svou kategorii: Physical (počítá se stat Attack a míří proti soupeřově Defence), Special (počítá se Special Attack a míří proti Special Defence) a Status, který přímo nezpůsobuje zranění. A přesnost (accuracy), typicky se pohybující od 70 do 100% s pár útoky, které trefují pokaždé. Ve chvíli, kdy útokem pokemon způsobí zranění, síla tohoto zranění závisí na tzv. „damage roll“ (hod kostkou) – útok v závislosti na náhodě ubere mezi 0.85 a 1.0 původního zranění.

Výběr správných útoků je základ pro kompetitivní zápasy. Jedna z mechanik, která pomáhá rozhodnutí je STAB (=Same Type Attack Bonus – Bonus z Útoku Stejného Typu): když pokemon použije útok stejného typu, jako je on sám, bude tímto útokem ubírat o 50% víc. Proto je většinou požadované, aby tvůj útočný pokemon měl alespoň jeden útok stejného typu jako je on sám.

Jakožto kompetitivní hráč se budeš snažit co nejvíc zabránit smůle ve formě RNG (=Random Number Generator – Generátor náhodných čísel), a tím pádem budeš preferovat útoky s vyšší přesností před těmi s nižší. Například Thunder je sice silnější než Thunderbolt, ale díky vyšší přesnosti druhého zmíněného můžeš právě jej potkávat daleko častěji ve VGC. Když už jsme u toho, jevy, které se týkají RNG se typicky v pokémonech označují jako „hax“, toto slovíčko se jistě brzy naučíš! Nejznámější „haxující“ útok ve VGC je bezpochyby Rock Slide, který trefuje oba pokemony s vysokou šancí oba tzv. „flinchnout“ (flinch = ucuknutí, ustoupení), následkem čehož nebudou schopni v onom kole útočit.

Ve hře jsou stovky útoků a nejspíše se budeš chtít naučit většinu z nich, aby ses ujistil, že tě soupeř během zápasu nenachytá na švestkách!

2.3 Základní staty a role

Pokemoni mají šest statů, typicky zkrácené jako HP, Atk, Def, SpA, SpD a Spe. Podle očekávání každý druh pokémona obvykle vyniká v nějakém státu, zatímco v jiném je výrazně horší. Například pokemon se slušným útokem i obranou je často vykompenzován svou pomalou rychlostí. Stejně tak rychlého útočníka typicky sundá na jednu ránu cokoliv. Tyto hodnoty se nazývají Base Stats (Základní staty) a často určují roli daného pokémona při zápasení.

Pokemoni využívající Útok jako primární útočící stat jsou nazýváni fyzičtí, ti, kteří využívají Speciální Útok jsou nazýváni speciální. Dobrý hráč má přehled o tom, jak může vypadat rozložení statů u kterých pokémonů, obzvláště Rychlost je velice důležitá a hráč si musí zapamatovat přesné číslo, aby věděl, v jakém pořadí budou pokemoni útočit.

2.4 Ability

Ke všemu výše zmíněnému, každý pokemon má ještě jednu abilitu, vybranou z jedné až tří možných. U jednotlivých jedinců se typicky ability nemění, existují však výjimky jako útoky, které je změní, či dokonce neutralizují, či Mega Evoluce, při nichž typicky ke změně ability dochází. Ku příkladu, jednou z nejčastějších abilit ve VGC je Intimidate, která snižuje útok oběma soupeřovým pokemonům v poli, čili pomáhá pokemonům na tvé straně přežít o něco déle. Ability mají obrovský dopad na kompetitivní hraní: například Shadow Tag, který zamezí soupeři možnost stáhnout své pokemony, je notoricky mocná abilita, která však není dostupná všem pokemonům. Další velice cenné ability umí svolávat počasí či terén, což také obřím způsobem ovlivňuje hru.

2.5 Povahy (Natures)

Stejně jako lidé a zvířata i pokemoni mají osobnosti či Povahy. Z hlediska mechaniky jsou Povahy jednoduché: zvyšují jeden stat o 10% na úkor jiného, který o 10% snižují. Na první pohled se to může zdát jako dvousečný meč, ale s ohledem na to, že většina pokémonů používá k útočení pouze jeden stat, je typická Povaha, která snižuje stat druhý. Nejčastější Povahy pro fyzické útočníky jsou Jolly (+Spe, -SpA) či Adamant (+Atk, -SpA), pro speciální Timid (+Spe, -Atk) or Modest (+SpA, -Atk). Obecně se jeví jako dobrý nápad využít Povahu, která zvyšuje pokemonovi jeho nejsilnější stat: pokemoni zaměření na rychlost budou mít často Povahu zvyšující rychlost, aby předběhli jiné pokemony, útoční pokemoni budou chtít mít maximální útok, aby si zajistili co nejvíce poražených soupeřů.

2.6 Úpravy statů

Téměř jistě už jsi přišel do styku s útoky, abilitami, předměty, a útoky, které ti jednorázově posílí staty během zápasu, například Swords Dance. Ale o kolik se vlastně ty staty zvyšují či snižují?

Když se stat zvyšuje za použití útoku, zvyšuje se o určitý počet úrovní. Každá úroveň odpovídá 50% nárůstu. Kompetitivní hráči často tento nárůst označují +1 a zvýšit stat lze až na +6. V popisu útoku se můžeme setkat s různými zprávami: „rose“ (+1), „sharply rose“ (+2) a „rose drastically“ (+3 či více). Například Swords Dance ukáže zprávu „sharply rose“.

Obdobně může být každý stat snížen, například útoky typu Icy Wind či abilitami typu Intimidate. Když se stat snižuje, dojde k jeho dělení. Stat ve stavu -1 je dělen 1.5, ve stavu -2 dělen 2 a podobně. Úpravy statů jsou dočasné a vyprchají při stažení pokémona.

2.7 Individual Values (IV)

Abych to vysvětlil zjednodušeně, každý pokemon se rodí s určitými vrozenými vlohy pro každý stat. Můžeš je uvažovat jako genom tvého pokémona. IV je číslo mezi 0-31, poskytující bonus do daného státu. Ve většině případů chceš, aby všechny staty tvého pokémona byly 31, neboť to zajišťuje nejvyšší bonus. Nicméně, existují případy, kdy je výhodnější mít staty nižší. Například, když stavíš tým okolo Trick Roomu, útoku, který obrací pořadí útoků, čímž pádem útočí jako první ti nejpomalejší, může být výhodné mít 0 IV v rychlosti na některých tvých pokémonech.

2.8 Effort Values (EVs)

EVéčka jsou mnohem zábavnější a komplexnější než většina mechanik, které jsme doposud probírali. Každý pokemon může mít celkem 508 EV, které můžeš volně rozházet mezi jeho staty. Každý z nich však může mít maximálně 252 EV.

A co že to ta Évéčka přesně dělají? Uhádl jsi: jsou to další bonusy do statů! Za každé 4 investované EV se ti na levelu 100 zvýší stat o 1. Proč právě na levelu 100? No, jednoduše, kdybys měl pokémona na levelu 1 s takovým navýšením statů, byla by to masivní výhoda. Proto jsou EV i IV nápomocné v závislosti na levelu pokémona.

Ve VGC nás však zajímají pouze staty na levelu 50. Obecně to funguje tak, že první 4 EV zvyšují stat o 1 a následně se stat o 1 zvyšuje vždy po osmi investovaných EV. Takže mít 4 EV do rychlosti ti ji zvýší o 1, 12 o 2. Cokoliv mezi 4 a 12 ti ji stále zvyšuje pouze o 1 a dá se říct, že to jsou vyplácané EVs, které by šly použít jinde.

Jak tedy rozložit EV do pokémona? Když používáš pokémona, jako je Tapu Koko, který je rychlý, ale velice křehký, není špatný nápad investovat vše do rychlosti a speciálního útoku, a 4 zbylé investovat do HP. Tomuto schématu investice se říká „EV spread“ a typicky se zapisuje jako 4 HP / 252 SpA / 252 Spe.

Ale s EV spready si můžeme docela slušně pohrát. Co když chceme, aby naše Mega Gardevoir přežila Iron Head od Mega Metagrosse či Sludge Bomb od Mega Gengara? Bohužel, křehká Gardevoir sotva zvládne přežít útok od Metagrosse, s pomocí Intimidate a správných EV se to však může povést!

Abychom si toto spočítali, otevřeme si damage calculator (kalkulačku zranění), nejlepšího přítele kompetitivního hráče! Můžeme začít tím, že zvýšíme HP Gardevoir na maximum: HP pomáhá v odolnosti jak proti fyzickým, tak i speciálním útokům. A hleďme, už to samo o sobě stačí, abychom přežili Gengarův Sludge Bomb! Takže co dál? Inu, stále nemáme dostatek investic do obrany, abychom přežili Iron Head. Zjistíme, že po Intimidate nám stačí investovat 164 EV do obrany. Takže náš spread vypadá takto: 252 HP / 164 Def. A co se zbývajícími EV? Pojďme je investovat do rychlosti, či možná speciálního útoku!

Jak si můžeš všimnout, ÉVéčka nám dovolují spoustu kreativity, s každým pokemoním jedincem. Chceš pomalého pokémona, který dokáže ustát tvrdé útoky? Či rychlého, který tvrdě udeří? Je to jenom na tobě!

2.9 Předměty (Items)

Jak jsem již zmínil dříve, pokemoni ve VGC platí pravidlo, že dva pokemoni nesmí držet stejný předmět. V této sekci ti představím nejčastěji užívané předměty v kompetitivním hraní jejich účinek. Tahle sekce je užitečná i pro kompetitivní Singles, variace mezi předměty se moc neliší.

Z-krystaly: Z-Moves byly prvně představeny v této generaci a jsou od té chvíle důležitou součástí kompetitivního hraní. Ve VGC, Z útoky slouží nejčastěji k masivnímu navýšení síly útoku, typickým příkladem je Electrium-Z Tapu Koko, který navíc posiluje elektrické útoky vyvoláním Elektrického terénu či Waterium-Z Ludicolo, který je typicky v páru s pokémonem, který přináší déšť. Obecně bývá v týmu minimálně jeden pokemon se Z-krystalem, ale jelikož si ve VGC do hry nebereš všech šest pokémonů, často se objevuje i na pokémonech dvou.

Mega kameny: Ve formátech, kde jsou Mega kameny povoleny, můžeš očekávat v každém soupeřově týmu Mega pokémona. Ve většině případů můžeš očekávat, že soupeřův pokemon schopný mega evoluce bude zároveň držet mega kámen. Podobně jako Z-movy, může mít soupeř v týmu i více mega pokémonů.

Berry v nouzi (Gigy, Iapapa, Wiki, Aguav a Mago Berry) tyhle plody získaly obrovský potenciál v sedmé generaci, a všechny plní totožnou funkci. Doplňují zdraví o 50%, když pokemonovi klesne zdraví pod 25%. Každá berry se od těch ostatních liší jen v drobném detailu. V závislosti na povaze jej může zmást. Takže si dej pozor, aby tvůj pokémona zrovna neměl rád chuť dané berryny! Typičtí uživatelé berry jsou defensivní pokemoni, u nichž je klíčové, aby přežili co nejdéle. Obzvláště výhodné jsou berry ve spojení s abilitou Gluttony, která umožňuje danému pokemonu využití této berry již při poklesu zdraví na 50%. Typickým pokémonem s touto kombinací je Snorlax.

Choice itemy (Choice Band, Specs a Scarf): Tyto itemy zvyšují jeden z pokémonových statů (Útok, Speciální útok či Rychlost) o 50% (+1), nicméně za cenu toho, že si budeš po vyslání pokémona do hry muset vybrat jediný útok, který bude pokemon používat až do chvíle než ho stáhneš, popřípadě než tento předmět ztratí, například poté, co soupeř použije útok Knock Off. Tyto předměty jsou velice riskantní, ale mohou přinášet velikou výhodu a využijí se především při ofensivním způsobu hry.

Assault Vest: Assault Vest, zkráceně AV, zvyšuje držitelovu Speciální obranu o 50%, tentokrát však za cenu toh, že pokemon bude moci používat pouze útoky přímo způsobující zranění. Především to tedy znamená, že pokemon s tímto předmětem nemůže používat útok Protect, což s sebou přináší určité riziko, proto držitelé tohoto předmětu často umí Fake Out (třeba Incineroar či Scrafty), což pomáhá pozdržet o kolo soupeřova nebezpečného pokémona. Přestože tento předmět nutí pokémona užívat pouze ofensivní útoky, nutně to neznamená, že ten útok musí být supersilný, naopak je možné na pokémonech s touto vestou hrát podpůrné útoky typu Sky Drop či Icy Wind.

Focus Sash: Focus Sash zajišťuje, že pokemon nebude zabit na jednu ránu z plného zdraví, ale že místo toho přežije s jedním životem. Předmět přestává fungovat, když pokemon již nemá plné zdraví a hraje se na křehkých pokémonech jako je Smeargle.

Life Orb: Zajišťuje posílení útoků držitele o 30% za cenu ubrání 10% života po každém útoku. Je často vídán na rychlých útočnících typu Tapu Koko

Zrní (Electric, Místy, Grassy a Psychic Seed): Zrní se aktivuje ve chvíli, kdy se pokemon zrní držící objeví na odpovídajícím terénu, a zvýší stat v závislosti na něm: Místy a Psychic zvýší o +1 speciální obranu, zatímco Electric a Grassy obranu. Zrní se typicky hrají na pokemonovi, který je dostatečně odolný, či schopný se vyléčit, aby zůstal na poli delší dobu a vytěžil z tohoto jednorázového zvýšení statu, kupříkladu na Zapdosovi, který se může vyléčit Roostem a zůstat tak na poli o něco déle. Také se hojně využívá u pokémonů s abilitou Unburden, která zdvojnásobí rychlost po spotřebování předmětu. Mezi takové pokemony patří Accelgor, Drifblim či Hawlucha.

Weakness Policy: WP zaručuje držiteli navýšení o +2 do obou útočných statů po trefení super efektivním útokem. Jelikož pokemon držící tento předmět musí přežít aspoň jednu ránu super efektivním útokem, typicky se používám na pokémonech se značnou výdrží, kupříkladu Solgaleo či Tyranitar. V některých týmech můžeme vidět dokonce souhru, kdy jeden pokemon aktivuje WP toho druhého. Typickým příkladem je dvojice Solgaleo/Salamence, kde Salamencův Bulldoze nejenže zraní a zpomalí soupeře, ale navíc aktivuje WP u Solgalea, který tím získá velké ofensivní posilnění.

Leftovers: Předmět častěji užívaný v Singles, jelikož léčí pokemonovo zdraví o 1/16 každé kolo. V Doubles je vidět minimálně, typicky na pokémonech, kteří zároveň umí Leech Seed, například Celesteela či Ferrothorn.

Eviolite: Zaručuje 50% posilnění do obou obran, nicméně musí být použit na pokemonovci, který není plně vyvinutý. Jen pár pokémonů může využít výhody z tohoto předmětu, nejlepším příkladem budiž Porygon2.

Ve starších formátech se navíc ještě využívala Sitrus Berry, která vyléčí 25% při poklesu zdraví na polovinu, ale teď, po představení nouzových berry se s ní prakticky nesetkáme. Obdobně Lum Berry, která vyléčí jakoukoliv kondici, zmizela s příchodem Tapů a jejich terény, které zajišťují imunitu vůči spánku (Electric Terrain) či proti všem kondicím (Místy Terrain).

2.10 Doubles vs Singles

Pokud do prostředí VGC přicházíš ze Singles jako OU ve Smogonu, nějaké zkušenosti si jistě přinášíš. Nicméně Doubles je úplně jiný sport.

Nějaké útoky, kupříkladu Protect, jsou výrazně silnější, a zatímco v Singles se s nimi nesetkáš, v Doubles jsou na každém druhém pokemonovi. Když soupeř zacílí oběma pokemony na tvého jediného, na kterém použiješ Protect, můžeš útočit druhým pokemonem bez zranění, což představuje masivní výhodu!

Dalším učebnicovým příkladem je Fake Out, který v Singles v podstatě jen ubírá malé zranění, zatímco v Doubles, kde donutí jednoho soupeřova pokemona kolo neútočit, může znamenat obrovskou výhodu. Dobrým příkladem vynikající ability pro Doubles je nám již notoricky známá abilita Intimidate. Tu taky budeš potkávat velmi často!

Jelikož principem Doubles je posílání do boje dvou pokemonů najednou, často se setkáš s páry pokemonů, které spolu dobře spolupracují. Tomuto jevu se říká synergie. Příkladem budiž týmy založené na počasí. Kyogre svou abilitou Drizzle vyvolá déšť, díky němuž se Ludicolovi s abilitou Swift Swim vedle něj zdvojnásobí rychlost. V tuto chvíli máš na zápasišti pokemona s obrovskou rychlostí, a útoky posilněnými STABem i počasím. Naučit se pracovat s počasím, terénem a dalšími vlastnostmi prostředí je jedním z klíčů k vítězství v Doubles.

Dalším aspektem, který tak často nevidíte v Singles a naopak se s ním často setkáte v Doubles je kontrola rychlosti, což v podstatě zahrnuje vše, co uděláš, abys změnil pořadí útočících pokemonů. Nejčastěji se setkáš s útokem Tailwind, který zvýší na pět kol rychlost tvých pokemonů na dvojnásobek, a již zmíněným Trick Roomem. Dalším častým útokem je Icy Wind, který nejenže snižuje rychlost o 1 oběma soupeřům, ale navíc i ubírá zdraví. Kolo, ve kterém oba tví pokemoni útočí jako první, může hrát klíčovou roli v zápase, proto se nauč ovládat rychlost co možná nejlépe!

2.11 Mechaniky týkající se rychlosti

Teď, když jsme si již projeli ability, můžeme zmínit i další mechaniky, které souvisí s rychlostí. Například, věděl jsi, že když pokemoni vstupují do hry, zobrazují se účinky jejich abilit, jako terény či Intimidate, právě v pořadí dle rychlosti pokemonů? Kromě oznámení abilit, rychlost také ovlivňuje pořadí stažení pokemonů.

Dobrým příkladem je  situace, kdy do hry posíláš svého Tapu Koka s maximální investicí do rychlosti, zatímco soupeř posílá Landoruse. Jako první se zobrazí zpráva, že Landorusův Intimidate snížil útok tvého Koka a až následně se spustil Kokův terén. Co z této situace vyplývá? Že Landorus musí držet Choice Scarf, neboť za normálních okolností by nikdy nebyl schopen tvého Koka předběhnout.

2.12 Poznej Metu! Co se hraje nejvíce?

Kdykoliv, kdy se ocitneš v situaci, kdy se chceš dozvědět, jací pokemoni se hrají nejčastěji, budeš chtít navštívit některou ze stránek, kde tyto údaje jsou, například Pikalytics shromažďuje data jak ze hry, tak ze Showdownu.

Vědění pokud možno co nejvíce o tom, co se právě hraje za pokemony, je dalším z pilířů k tomu, aby se člověk stal dobrým VGC hráčem: nestačí ti znát typ, přibližné staty a přesnou rychlost, ale potřebuješ i vědět jaké oblíbené sety, zahrnující EV, povahy, ability, útoky či předměty, se hrají.

Například pro současnou VGC19 metu je typickým pokemonem Kartana. Ta typicky drží buď Choice Scarf, se kterým je rychlejší než Choice Scarf Kyogre a zabije ji na jednu ránu, Assault Vest, se kterou přežije útok od Kyogre, nebo Focus Sash, zajišťující, že vydrží alespoň jednu ránu. Se svou obrovskou ofensivní silou, spojenou s abilitou Beast Boost, která ještě více zvýší její útok po poražení soupeřova pokemona, může Kartana s Choice Scarfem dávat obrovské pecky a při nízké efektivitě útoku. Naopak Kartana s Focus Sashem může místo útoku použít Tailwind a výrazně tak pomoci tvému týmu v ovládnutí rychlosti v poli.

Samozřejmě, že hlavním účelem Kartany, ať už jakkoliv používané, je, aby především dělala spoustu zranění. Zkusme se tedy podívat na ještě markantnější příklad – třeba na našeho starého známého Tapu Koka. V typickém setu s útoky Volt Switch, Dazzling Gleam, Thunderbolt či Discharge, třeba i podpořen Life Orbem či Choice Specs, je Tapu Koko výborným speciálním útočníkem. Nicméně existují hráči, kteří radši zvolí variantu dát Tapu Kokovi do držení Assault Vestu a rázem změní jeho roli na podporu s útoky jako Electroweb, Nature’s Madness či Sky Drop.

Zkus strávit nějaký čas načítáním nejčastějších pokemoních setů, či jejich sledováním při svých i cizích zápasech. Brzy díky tomu začneš sklízet vavříny!

One Comment on “Úvod do VGC: 2. Základní mechaniky”

  1. Pingback: Úvod do VGC |

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *